Tuesday, October 18, 2011

Ridel Hotel-Utamakan Solat Berjemaah

Aku kalau nak mulakan perjalanan,faktor utama yg aku lihat adalah tempat atau ruang solat.Sebagai pompuan,susah bagi kami nak kerjakan solat di tempat yg sembarangan....apa tidaknya,kita perlu ambik wudhuk di tempat yg dikira terlindung dari pandangan mata lelaki ajnabi.Bukan kite yg nak semua tu,tapi memang dah ditetapkan oleh syariat....

Tanggal 20 julai 2010,baru-baru ini,aku telah menghadiri satu pembentangan bagi mambantu Guru Besar sekolahku yang diminta berkonsgi amalan terbaik yang dilakukan di sekolah ke arah pembestarian sekolah.....Bagi memenuhi satu slot dalam "Taklimat pemantapan Pengurus Bestari Bagi Pentadbir" telah diadakan di Ridel Hotel pada 19 hingga 21 julai 2010.GB aku,Tuan Hj.Mohamed b Che Noh telah hadir ke kursus tersebut dan dalam satu slot,beliau telah diminta untuk berkongsi dengan para peserta lain yang terdiri daripada guru-guru besar dan Pengetua Zon Pantai Timur mengenai "Amalan Terbaik" yang telah dilaksanakan di sekolah.Skkk1 telah diminta untuk mengadakan suatu slide show untuk dikongsi bersama guru-guru besar dan pengetua lain mengenai pembudayaan ICT di sekolah.GB diminta untuk melakarkan apa jua amalan terbaik yang bisa melonjakkan sklh kami mencapai lima bintang dalam Penarafan SSQS (SMART SCHOOL QUALIFICATION STANDARDS)sepanjang tahun 2009 yang lepas.Beliau juga diminta untuk berkongsi amalan terbaik dengan para peserta mengenai segala perancangan dan pelaksanaan yang telah dilakukan di sekolah.Skop perbincangan adalah mengenai: 1) Menyediakan Khidmat Bantu ICT. 2) Membuat servis inisiatif ICTS. 3) Peraduan Multimedia peringkat sekolah dan kejayaan yg dicapai 4) Penambahbaikkan semula Blog Rasmi Sekolah. 5) Mengadakan Kursus Latihan Portal Eduweb TV KPM. 6) Mengadakan Kursus Asas Komputer kepada Ahli Kelab Komputer. 7) Kelas ICTL kepada pelajar Tahun 1,2 & 3 8) Mengadakan Kursus IES .

Jadi untuk membantu GBku ini ,maka aku sebagai GPB sekolah bersama penolongku telah turut dijemput.Memandangkan aku tidak terlibat secara langsung dalam taklimat tersebut,maka aku tak ambil bilik.Aku hanya hadir pada slot pembentangan sahaja.Sesampai saja aku di lobi Hotel,aku melilau2kan mataku mencari di mana Gbku berada.Bila terpandang beliau yg sedang tercatuk di meja makan,aku terus masuk dan duduk di salah satu kerusi.Gb dah siap makan tengah hari.Aku dipelawa makan....kebetulan aku dari sekolah,belum lagi makan,aku pun terus menyenduk sedikit juadah utk tgh hari tu....Sedang aku makan,kuping telingaku terdengar laungan azan dalam hotel tersebut...aku tertanya2,dari mana bunyi azan yg begitu jelas.nak kata dari masjid Muhammadi,bunyinya macam dalam hotel jer....pastu aku dengar satu pengumuman yang berbunyi...."semua pekerja dijemput mengerjakan solat zohor,memandangkan waktunya telah masuk" Wah...cukup teruja aku mendengar,betapa solat sangat dijaga di sini....Lebih daripada mana2 tempat yg pernah aku hadiri atau tempat aku bekerja....Sebaik saja selepas makan tengah hari,aku terus ke tingkat 1,mencari2 dewan tempat Gb n pengetua bermesyuarat.Aku bagitau Gb bahawa aku belum lagi solat dan meminta kebenaran utk solat.Gb tunjukkan aku tempat solat.Wah sekali lagi aku teruja kerena di sini ada satu ruang yang disediakan....Satu ruang yg agak luas dan dinamakan musalla .Di sini ada ruang solat lelaki dan ruang solat perempuan.Aku masuk ke ruang solat perempuan dan rasa amat gembira kerana tempat berwuduknya adalah di sebelah dalam....senang utk aku tanggalkan tudung dan berwuduk....Alhamdulillah ya Allah...syukur sangat!!!!

Sebelum aku bersolat,aku terpandang dua orang perempuan sedang memerhati gelagatku sambil tersenyum.Aku yg membawa hand bag bersama note book di atas belakangku,membuatkan mereka cam bahawa aku akan menghadiri mesyuarat tu...cuma mungkin yg jadi tandatanya mengapa aku solat di sini???bukan di bilik hotel macam peserta la.Note book tu aku letakkan bersama hand bag di sebelah tempat aku solat.Selesai sahaja solat dan berdoa,aku hulurkan tangan bersalaman dgn dua org wanita yg sejak tadi memerhatikan aku....seperti biasala...aku yg "mesra alam" ni terus saja mengomong....mereka berdua tu terus bertanya aku itu dan ini...aku pun apa lagi terus juga bertanya itu itu dan ini.....daripada apa yang kami bualkan.aku dapat tahu bahawa hotel ni sememangnya menitik beratkan solat bagi setiap pekerjanya.solat pula diminta dilakukan secara berjemaah dan disediakan sistem "punh card".Jadi dengan sendirinya setiap pekerja yang kuren ngn solat ni pun jdi melekat solatnya.....wah!! sekali lagi rasa teruja aku terhadap pemilik hotel ni.Aku terus lagi mengomong...rupa-rupanya orang yg aku ngomong ni adalah isteri kepada pemilik hotel dan sorang lagi pegawai eksekutifnya yg sama2 mengerjakan solat d situ.Aku terus melahirkan ucapan tahniah buat pemilik hoitel ini dengan kataku:"Alhamdulillah..kiranya ramai pengusaha hotel di malaysia ni macam puan,maka akan terjagalah solat umat Islam yg merupakan pekerja2 dri pelbagai peringkat umur....saya doakan moga2 rezeki puan akan terus bertambah dan sentiasa diberkati.Selepas bersalaman,aku terus ke dewan untuk urusan pembentangan.....

semoga Ridel Hotel yang lokasinya di tepi Sungai Kelantan yang damai ini akan terus dirahmati Allah dan muncul sbg sebuah hotel yg paling berprestij di tanah air......


sesi pembentangan...

suasana sewaktu pembentangan....


di tepi sungai kelantan...capture dri arah dpn hotel...

No comments:

Post a Comment

ON9 BIZ

Ping Busuk