Wednesday, April 6, 2011

Salam Perpisahan....





31 March 2011 merupakan satu detik yang sangat pilu dan menyiat-yiat tangkai hatiku bila saat-saat yang tak ingin aku lalui,terpaksa jua aku tempuhi.Dalam masa yang tak sampai empat bulan sempat aku lalui alam kerja di sekolah baru bersama GB yang sangat aku sayangi....Bukan aku sorang saja yang merasai kehilangannya,malah seluruh warga Skkk2 melepaskan Tuan Hj.Che Zaudin ke alam persaraannya dengan hati yang amat berat.Aku mula melapor diri ke Skkk2 pada 11.1.11,suatu tarikh yang sangat aku banggakan dan kebanggaan ini aku berkongsi dengan rakan sejawatku,Cikgu Zuhari Muhammad yang jua melapor diri ke sekolah barunya pada detik yang sama.aku ke Skkk2 menggantikan kekosongan jawatan Guru Penyelaras Bestari yang telah dikosongkan oleh Cikgu Zuhari,lantaran memohon pertukaran ke Sk.Mulong 2 yang berhampiran dengan rumahnya.
Sempat merakam kenangan .....di bilik GB
Sepanjang bersama GB yang kami sayangi ini,aku dapat pelajari banyak perkara yang berguna daripada beliau.Aku dapat rasai bagaimana kepimpinan seorang ketua yang berjiwa rakyat,perihatin kepada para guru,murid-murid,ibubapa dan warga sekolah.secara jujur aku katakan,sepanjang aku bertugas lebih kurang 20 tahun,beliau merupakan Gb terbaik yang aku temui,selepas Cikgu Muhammad Ali dari Sk.Banggu pada tahun 1999.Cikgu Muhammad Ali mempunyai corak kepimpinan yang hampir sama dengan Tuan hj.Che Zaudin.Bentuk kepimpiunan yang diamalkan oleh oleh beliau menginsafkan aku....betapa seorang pemimpin perlu memahami perasaan dan jerih payah yang dilalui oleh orang-orang bawahan kita,jua penghargaan pada tiap apa yang telah disummbangkan oleh rakyat marhaen....Betapa corak kepimpinannya menginsafkan aku bahawa jika kita tinggalkan alam pekerjaan dengan jasa dan limpahan budi,maka untuk selamanya kita akan dikenangi oleh orang bawahan....jua kita akan mendapat doa daripada mereka.Corak kepimpinan sebegini patut dicontohi oleh para guru......Semoga Tuan Hj.Che Zaudin melalui alam persaraannya dengan penuh ketenangan dan sentiasa dikurniakan kesihatan yang baik dan hati yang sentiasa damai bersama keluarga tercinta.....Kenang kami semua dalam doa quddus Tuan Hj......

No comments:

Post a Comment

ON9 BIZ

Ping Busuk