Friday, September 3, 2010

::Pembangunan Rohani utk Bulan Ramadhan::

SANTAPAN ROHANI DI DALAM BULAN RAMADHAN

بسم الله الرحمن الرحيم

الحمدلله رب العالمين والصلاة والسلام على أشرف الأنبياء والمرسلين وعلى آله وصحبه أجمعين .

Seandainya peniaga mencari peluang atau musim baik untuk mendapat keuntungan besar dari perniagaannya , maka begitu juga bagi orang-orang mukmin dalam menyambut bulan Ramadhan sebagai musim yang teristimewa, mereka mempastikan perolehan pahala sebesar-besarnya daripada Allah dengan penuh yakin di mana Allah akan memberi gandaan pahala amalan-amalan baik yang dikerjakan di dalam bulan Ramadhan daripada sepuluh kali kepada tujuh ratus kali ganda pahala dan tidak terhingga lagi banyaknya.

Bagi memperolehi keuntungan yang besar ini, setiap orang mukminin di tuntut supaya memberi perhatian sewajarnya kepada perkara-perkara berikut,

1. Bulan Ramadhan musim mencari keuntungan pahala yang besar untuk akhirat sekali setahun.
2. Bulan Ramadhan musim pembebasan daripada neraka , musim pengampunan dosa terdahulu dan kemudian dan musim pintu syurga dibuka terusan.
3. Bulan Ramadhan musim memperdekatkan diri kepada Allah dengan melakukan amalan kebajikan dan ketaatan.
4. Bulan Ramadhan musim memperkayakan sifat-sifat mahmudah dan menghapuskan sifat-sifat mazmumah pada seseorang.
5. Bulan Ramadhan musim limpahan rahmat dan hidayat Al-Quran untuk manusia dan musim memperdekatkan diri secara sungguh-sungguh kepada Al-Quran (memabaca Al-Quran dan bertadarrus)

Sama-samalah kita berusaha memperolehi sebanyak-banyak keuntungan pahala di dalam bulan Ramadhan dengan amalan-amalan ketaatan kepada Allah. Risalah ini menghidangkan secebis panduan yang difikir berguna kepada kita semua untuk dimanafaatkan di sepanjang bulan Ramadhan AlMubarak.

No comments:

Post a Comment

ON9 BIZ

Ping Busuk