Sunday, September 5, 2010

::Lagi-lagi Pasal Facebook::

Sebelum aku mengenali facebook dulu,jauh di sudut hati tersimpan hasrat ingin menjinakkan diri dgn laman sosial ni...Meskipun laman-laman seperti ini bukanlah menjadi minatku....Aku hanya melihat sahaja teman-temanku bersembang dan melayani kawan-kawan melalui laman ini.Sememangnya aku bukanlah jenis yang suka pada laman sosial sebegini.Laman-laman sebegini bukanlah menjadi hobiku,lantaran diri ini bukanlah dari katogeri yang pandai bersosial.Aku bukannlah seorang insan yang peramah sedari kecil lagi.Namun,setelah aku terpanggil untuk menyertai laman sosial sebegini,aku mula seronok bersosial....Aku gunakan wadah ini sebgai medan untuk mecari kawan-kawan yang telah terputus hubungan sekian lama,teman-teman sejawat waris-waris yang berada jauh di perantauan,teman-teman yang sama kursus,sebagai personal web yang paling simpledan mesra pengguna,menyebabkan aku mula menyukainya.....Sehari tak mengadap pc atau notebook,melayari laman ini,rasanya bagai ada sesuatu yang kurang dalam hidupku....
Namun,dalam keseronokan berfacebook,aku mula merasakan ada sesuatu jua yang kurang,yang telah aku tinggalkan....yakni masa.Masa yang sememangnya tidak boleh ditukar ganti dan dibayar dengan wang ringgit.Berapa jamkah sehari kita telah menggunakannya untuk melayan laman sosial ini???Sesekali ku fikirkan...rasa macam dah tak nak layan dah fb ni, menyampah sangat bila kenangkan sesuatu hal yang remeh pun dibincang dalam ni.Pun begitu,bila aku berdepan dengan urusan kerja yang sememangnya memerlukan aku menggunakan facebook,aku mula berfikir dua kali.FB oh FB...kaulah racun dan kaulah penawar....Sampai saat ini aku masih lagi ber facebook... .Apapun sama seperti fungsi pisau adalah digunakan untuk memotong.....Namun ada jua insan yang menggunakan pisau untuk tujuan membunuh....Di tangan kitalah letaknya fungsi pisau itu...

No comments:

Post a Comment

ON9 BIZ

Ping Busuk